Thursday, July 21, 2016

Faedah Manggis Bagi Kesihatan Serta ubat Tradisional

Faedah Manggis. Manggis menyandang nama saintifik Garcinia mangostana.L yang merupakan buah mudah tumbuh pada kawasan beriklim tropika seperti Indonesia, Malaysia, Singapura dan beberapa negara Asia Tenggara lain. Dalam dunia perdagangan buah ini juga mendapat sebutan unik iaitu "ratu buah", menjadi pasangan dari buah durian yang dikatakan sebagai "raja buah".

Manggis mempunyai tiga bahagian utama iaitu kulit, daging, dan biji. Daging memiliki rasa manis jika buah matang manakala bijinya pahit. Cara memakan lebih umum bermula dengan membelah kulit terluar dengan hati-hati kemudian barulah dimakan dagingnya.

Faedah Manggis Bagi Kesihatan Serta ubat Tradisional

Faedah Manggis

Banyak orang yang mengolah buah serta kulit manggisnya hanya diperuntukkan sebagai ubat tradisional dan vitamin badan. Hal ini dikarenakan banyaknya simpanan nutrisi baik dalam bahagian manggis. Jika anda ingin mengetahui lebih jauh seputar manfaat buah manggis sila perhatikan ulasan berikut.

Buah manggis banyak turut serta dalam hal menjaga tubuh tetap fit dan lebih kuat dari serangan penyakit kerana ratu buah ini menyimpan antioksidan kuat yang juga bersifat sebagai anti-keradangan.

Menurunkan Tekanan Darah

Banyak pantangan makanan bagi penderita hipertensi, tetapi tidak untuk buah manggis. Sebab buah ini justru mampu menurunkan tekanan dalam darah yang jika dibiarkan berlebihan boleh menyebabkan strok dan penyakit jantung koronari. Hal ini tidak lepas dari kandungan mineral yang tinggi seperti magnesium, tembaga, dan mangan.

Baca faedah buah tin dan daunnya untuk pesakit hipertensi

Menurunkan Kolesterol

Kolesterol berlebih mencetuskan terjadinya obesiti (kegemukan). Faedah yang satu ini boleh dikatakan sama dengan beberapa titik sebelumnya yaitu menurunkan berat badan. Tetapi dalam konteks yang satu ini manggis lebih dipergunakan untuk mengawal tahap trigliserida yang berfungsi sebagai pengawal kerja hati manusia.

Baca epal fuji berfaedah menurunkan kolesterol dalam tubuh

Menghalang Laju Sel Kanser

Buah manggis menyediakan antioksidan kuat yang mampu menghalang pertumbuhan sel kanser serta mencegah penyakit kardiovaskular. Antioksidan ini juga melindungi tubuh dari radikal bebas yang mencetuskan stres oksidatif atau 'karat mudah alih' yang pada akhirnya mengakibatkan sejumlah keadaan perubatan yang teruk.

Ubat Jerawat

Buah manggis bersifat sebagai anti-virus dan anti-bakteria yang boleh juga anda manfaatkan untuk menghilangkan jerawat degil di kulit wajah anda. Jangan terlalu anda ambil pusing masalah klasik seperti ini, carilah jalan keluar yang tepat.

Baca guna lidah buaya mengelakkan jerawat membandel

Menurunkan Berat Badan

Manggis dapat membantu berat badan tetap stabil, sehingga risiko mengalami kenaikan sangatlah kecil. Dengan menyeimbangi sukan teratur dapat memudahkan lemak pada perut menjadi terhakis sehingga tubuh anda semakin langsing.

Meringankan Gejala Pramenstruasi

Saat PMS berlaku perubahan hormon sehingga banyak menimbulkan gejala seperti pening (Baca: Cara Menghilangkan Sakit Kepala) dan emosi yang mudah tersinggung. Untuk mengatasi perkara tersebut para ahli Negeri Jiran (Malaysia) mengolah akar manggis untuk mengatur haid dengan cara merebusnya.

Ubat Diare dan Sariawan

Manggis telah banyak dimanfaatkan untuk merawat sariawan dan cirit-birit sehingga sangat wajar jika banyak negara yang menanam buah ini. Contohnya Filipina yang mengolah manggis sebagai obat sariawan, cirit-birit, cirit-birit dan gangguan pencernaan.
Peningkat stamina

Sebelum anda menghantarkan tubuh melawan terik cahaya matahari di siang hari hanya untuk memperoleh sesuap nasi dengan cara halal, alangkah baiknya minum jus kulit manggis sehabis sarapan agar tenaga yang tertampung lebih kuat dipakai untuk bekerja.

Baca Faedah madu untuk sumber tenaga

Pembasmi virus

Kompaun bernama Xanthome terdapat dalam buah manggis yang memiliki kemampuan dalam membasmi virus ataupun jangkitan kulat. Kompaun tersebut juga membantu menyingkirkan karsinogen yang boleh merosakkan kulit anda.

Banyak pantangan makanan bagi penderita hipertensi, tetapi tidak untuk buah manggis. Sebab buah ini justru mampu menurunkan tekanan dalam darah yang jika dibiarkan berlebihan boleh menyebabkan strok dan penyakit jantung koronari. Hal ini tidak lepas dari kandungan mineral yang tinggi seperti magnesium, tembaga, dan mangan.

Sekarang anda telah mengetahui bahawa faedah manggis sangatlah banyak. Selain baik untuk kesihatan tubuh bahagian dalam khasiat buah manggis lain juga baik untuk kesihatan kulit sehingga bagi anda yang wanita boleh mengekalkan kecantikan diri dengan kaedah semulajadi.

Baca 20 Faedah Kulit Manggis Untuk Rawatan Penyakit

Sila Tulis Komentar
EmoticonEmoticon